Fikk boltre seg i Storebrand sin sandkasse

I følge SSB har 41 prosent av norske studenter har jobb ved siden av studiene. Mange benytter også muligheten til å jobbe og skaffe seg arbeidserfaring i sommerferien. Vi har tatt en prat ned Eivind Bakkevig og Agata Cypriak vel Czupryniak som har jobbet i Storebrand Sandbox denne sommeren. Her fikk de boltret seg i sandkassa til Storebrand for å teste ulike løsningsforslag for å få folk til å spare mer.

Eivind Bakkevig (nummer to til venstre) og Agata Cypriak vel Czupryniak (til høyre) forteller om sommerjobben i Storebrand Sandbox.  Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

Eivind Bakkevig (nummer to til venstre) og Agata Cypriak vel Czupryniak (til høyre) forteller om sommerjobben i Storebrand Sandbox. Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

 

Hvordan så arbeidshverdagen ut i Storebrand Sandbox?

A: Vi startet dagen med et kort møte med ledere der vi kan få litt innspill på ting vi måtte lure på. Ellers var arbeidshverdagen vår veldig variert og bestod ofte av interne møter, intervjuer, brukertesting og kurs. For å utvikle løsningen brukte vi lean startup-metodikken, det vil si at vi hele tiden testet med kunder, validerte og bygget videre istedenfor å basere oss antagelser. Vi vil designe med brukere, ikke for dem. I teamet mitt hadde jeg ansvar for designet av løsningen, samt illustrasjoner og andre visuelle elementer. Kasuset vi jobber med er hvordan få folk til å spare mer over tid.

E: Arbeidsdagene var svært varierte. Jeg jobbet sammen i team med andre studenter for å løse en oppgave vi ble gitt i begynnelsen av sommeren. Storebrand Sandbox handler om innovasjon innen finans, så jobben vår var å komme med nye, kreative løsninger på problemer som Storebrand ønsker å løse. På teamet mitt hadde jeg hovedansvar for webutvikling, da jeg er den som studerer IT av oss. Dette innebærer at jeg skriver kode og sørger for det tekniske rundt løsningen vår, samt samarbeider med vår UX-designer om design, men jeg gjør også mye annet som ikke handler om IT.

Hva har vært det beste med sommerjobben?

A: Sandbox-programmet har gått over alle forventninger. Den største lærdommen jeg tar fra sommeren er det å jobbe i tverrfaglige team. Å jobbe i et team som består av folk med ulike kompetanse gjør at man utfyller hverandre. Dermed blir også det endelige løsningsforslaget mer helhetlig. Gjennom hele perioden har vi hatt mange kurs med dyktige folk, samtidig som vi hadde kreativ frihet og mulighet til jobbe selvstendig. Det å ha ukentlige presentasjoner åpne for publikum fra hele avdelingen (Digital Forretningsutvikling) er også en god trening. I tillegg hadde vi en studietur til Stockholm der vi besøkte Dreams og datterselskapet til Storebrand, SPP. Det har vært veldig lærerikt å se hvordan et stort konsern jobber med digitalisering og innovasjon. Jeg har også lært masse om sparing, noe som forhåpentligvis hjelper med min egen økonomi. Sist og ikke minst, ble jeg kjent med mange fantastiske mennesker og jeg kunne godt tenke meg å jobbe i dette teamet på fulltid!

E: Det beste har vært å jobbe i tverrfaglige team. Vi er studenter fra mange forskjellige studier som er med på Sandbox, alt fra psykologi til økonomi, design, kybernetikk og IT. Det er veldig lærerikt å jobbe tett med folk som har annen kompetanse enn en selv. I tillegg er jeg svært glad for den oppfølgingen vi får fra Storeband. Vi føler oss høyt prioriterte og opplever at mange er interesserte i vårt arbeid.

… og det mest utfordrende?

A: Det å utvikle en helhetlig løsning på bare seks uker er krevende. Noen ganger opplevde jeg at det var vanskelig å bestemme seg på hva må prioriteres og hva som må utsettes eller forkastes. Det var litt “kill your darlings”, men det i seg selv har også vært en svært lærerik øvelse.

E: Det mest utfordrende har vært at vi har så liten tid, men ønsker å gjøre så mye. I tillegg blir vi dyttet litt ut av komfortsonen vår i jobben, som selvsagt kan være utfordrende når det står på, men som også gir en herlig mestringsfølelse når det er over og har gått bra.

Hva er dine tips til studenter som ønsker samme type sommerjobb?

A: Til designstudenter som er på jakt etter internship i finans: Det viktigste når man er i søknadsprosessen er å vise at man er menneskesentrert. Det er absolutt ikke nødvendig å ha prosjekter som ser ut som ekte produkter. Det er viktig at man er ærlig på det man gjør, vise prosessen, og ikke minst feilene man har gjort og hva man lærte av de. Noen ganger kan det også føles som om man må bli en super-utadvendt helt for å få en jobb, men heldigvis så finnes det selskaper som setter pris på ekte folk med lidenskap. Det lønner seg derfor å være seg selv på intervjuet og være trygg på egne verdier og ferdigheter.

E: Søknadsprosessen besto av elektronisk søknad, deretter førstegangsintervju over Skype, og så andregangsintervju med kasus-løsning til slutt, hvor jeg møtte fysisk på kontorene på Lysaker. Jeg fikk valget om jeg ville ta intervjuene over Skype eller møte fysisk, noe jeg satte pris på, siden jeg bor og studerer i Stavanger til vanlig. Det gikk kort tid fra vi søkte til vi fikk svar og jeg synes generelt hele prosessen var en veldig god opplevelse. Begynn tidlig i studiene med å søke på internships og eventuelt relevante deltidsjobber, dersom du har kapasitet til det ved siden av studiene. Hvis du mener du har noe du kan bidra med, så søk, selv om du nødvendigvis ikke har den rette utdanningsretningen eller erfaringen! Fokuser på det du kan bidra med i intervjuene, ikke hva du selv får ut av jobben.

#Jobbifinans kjører en mini-serie med artikler med intervju med studenter som har hatt sommerjobb i finansbransjen denne uka - følg med på våre kanaler for et innblikk i flere spennende sommerjobber!

Ingvild Kirkedam