De nordiske landene er digitale ledere innen mobilbank

 

I følge Nordic Mobile Payment Report 2019 er kort fremdeles hovedbetalingsmåte i Norden, men mobilbank vokser stadig mer.

 

Vi har tidligere skrevet om endringer i kompetansekrav i finansnæringen, som opplever et kraftig skifte grunnet digitalisering. En av de aller mest populære produktkategoriene som har fulgt denne digitaliseringsbølgen er mobile betalingsløsninger. Over det siste ti-året har Norden vært dominert av kortbetalinger, som fortsatt er et viktig instrument for transaksjoner, men mobile betalinger øker stadig. Veksten er drevet av den kraftige penetrasjonen av smarttelefoner, som har utløst enorm interesse for å lage mobile betalingsløsninger, både fra bedrifter og banker.

 

Jobb i Finans

Verdensledere

 

I følge Nordic Mobile Payment Report 2019 har Norden blitt digitale ledere innen mobile betalingsløsninger, og blir sett på som verdensledere innen dette feltet (!). Rapporten krediterer dette til at bankene har spilt en vital rolle i å endre betalingenes infrastruktur (bare tenk på hvor enkelt det har blitt å betale med vipps – ikke bare mellom venner som skal spleise på middag, men også telefonregninger, kaffe og reisebilletter). Mobile betalingsløsninger har gått fra å være en kuriositet til å nærme seg å være status quo.

 

Masseadopsjon

 

Denne masseadopsjonen av teknologi har gjort mobilen til den vanligste betalingsmåten mellom enkeltpersoner i Norge. På en annen side er det fortsatt betalingskort som er vanligst i butikk, selv om det er en vekst i mobilbetalinger, da gjerne takket butikkenes egne mobilapplikasjoner. En annen interessant utvikling å følge med på fremover er netthandel, som representerer en dragkamp mellom kort- og mobilbetaling – her varierer nemlig den prefererte betalingsmetoden i Norden i dag. En ting er sikkert, konkurransen mellom betalingsløsninger øker stadig.

 

Internasjonal interesse

 

Den enorme suksessen som har fulgt mobillommebøkene har også skapt internasjonal interesse. Både danske MobilePay og norske Vipps har vist interesse for internasjonale ekspansjoner.

 

Om du har lyst til å lære mer om fremtidens finansnæring burde du melde deg på vår Casekonkurranse 2019! 

Denne posten er basert på Nordic Mobile Payment Report 2019.